När du har fått din fiberanslutning inkopplad och aktiverad kan du gå vidare och beställa abonnemang på Zmarket.se. Detta behöver du göra för att få tex bredband, TV, telefon och larm via fiberkabeln.

Zmarket är kommunikationsoperatören Zitius beställningsportal. Här beställer du de tjänster och hastigheter som passar dig bäst. Här råder fri konkurrens mellan marknadens tjänsteleverantörer vilket gör att utbudet är stort.

En förutsättning för att det ska gå att beställa är dock att anslutningen är inkopplad i fastigheten och att uttaget är aktiverat (två lampor lyser på fibermottagaren).

Så här gör du. En steg-för-steg-guide.

1. Ta en nätverkskabel och koppla in den mellan datauttaget/fiberuttaget och din dator. Nedan ser du exempel på hur de kan se ut.

2. Starta datorn och öppna din webbläsare (exempel på webbläsare är Explorer, Chrome, Firefox, Safari).

3. Följande portalsida ska dyka upp på skärmen:

4. Tryck på rutan ”TILL BESTÄLLNINGSPORTALEN” för att komma till beställningssidan.

5. Kontrollera att det är din adress som står i fältet ”Din adress” nedan. Om fel adress visas – var god ta kontakt med föreningen.

6. Köp abonnemang. Välj i menyn den kategori du vill titta på. Du ser då en lista över alla tjänster och produkter i prisordning. För att tydligare kunna jämföra kan man här också filtrera på tjänsteleverantör, hastighet och bindningstid.
Är du företagskund hittar du produkter och tjänster för dig under företags-fliken längst upp till vänster.

7. Genom att trycka på namnet eller bilden på den produkt/tjänst man är intresserad av kan man läsa en längre produktbeskrivning, de villkor som gäller för produkten/tjänsten och mer information om leverantören.

8. Klicka på ”LÄGG I VARUKORG” när du valt den eller de tjänster och produkter som passar dig bäst. Varukorgen hittar du uppe till höger på sidan och kan fyllas på med flera produkter.

9. När du känner dig nöjd går du in i din ”VARUKORG” och kontrollerar tjänst/produkt, pris och avtal. Här har du även möjlighet att önska aktiveringsdatum på respektive tjänst du beställer. Klicka sedan på ”GÅ TILL KASSAN”.

10. Innan din beställning går igenom behöver du antingen logga in eller registrera dig som ny kund i Kassan. Fyll i dina person- och kontaktuppgifter och kontrollera att dina adressuppgifter stämmer och tryck sedan på knappen ”GRANSKA ORDER”.

11. Kontrollera att allt stämmer innan du trycker på ”LÄGG ORDER”.

12. När ett köp går igenom syns en beställningsbekräftelse på skärmen och en orderbekräftelse skickas till den mailadress du uppgett vid registrering.

13. Inom några minuter från beställning kommer ditt internetabonnemang att börja fungera. Har du beställt telefoni, TV eller annan tjänst som kräver utrustning från tjänsteleverantören, kommer du kunna använda din nya tjänst så snart du fått ditt paket med posten.